Węże i pompy do malowania proszkowego

Malarnia proszkowa, to system połączonych ze sobą naczyń (w tym przypadku urządzeń i akcesoriów), które pracując razem, gwarantują poprawne nakładanie farby. Choć kabinę lakierniczą uważa się za serce lakierni, to bez węży transportujących farbę oraz pomp do aplikacji jest ona jedynie pustą bryłą. Jeśli ten osprzęt nie działa prawidłowo lub jest zanieczyszczony, cały system przestaje poprawnie funkcjonować. W tym przewodniku podamy kilka wskazówek dotyczących pielęgnacji oraz konserwacji węży i pomp, a także przeanalizujemy niektóre z problemów, jakie mogą się pojawić.

Pompy

Głównym rodzajem pomp stosowanych obecnie do malowania proszkowego są pompy Venturiego. Wydmuchują one powietrze, co wytwarza podciśnienie potrzebne do transportu farby. Oprócz powietrza zasilającego proszek, istnieje atomizer, który miesza dodatkowe powietrze z proszkiem przenoszonym przez węże i pomaga w stałym przepływie. Pompy zasadniczo kontrolują stosunek powietrza podającego proszek do rozpylonego.

  • Konserwacja

Pompy wymagają częstej i konsekwentnej konserwacji. W zależności od tego, jak często je używasz, różne części, z których są wykonane, będą się zużywać − i to szybciej niż myślisz, ponieważ proszek ma właściwości ścierne. Dobrym nawykiem jest codzienne sprawdzanie zużywających się części. Lepiej jest wykryć problemy na początku zmiany, niż gdyby miały się one pojawić w trakcie pracy. Większość sprzętu wyposażona jest w pewnego rodzaju czujniki, które informują o konieczności wymiany eksploatowanych części.

  • Najczęstsze problemy

Nierównomierny przepływ proszku − jeśli poziom ciśnienia jest zbyt wysoki, może wystąpić problem znany jako wypluwanie farby z pistoletu.
Zasadniczo, wewnątrz pompy zaczyna gromadzić się proszek. W miarę jego kumulowania się, przepływ powietrza z proszkiem staje się ograniczony (w tym momencie wiele osób zwiększa ciśnienie zasilania, co tylko komplikuje sprawę) i mogą pojawić się problemy, takie jak wypluwanie proszku z pistoletu i skoki ciśnienia.

Rurki podbieracza to kolejna część, która powinna być regularnie sprawdzana pod kątem eksploatacji. W szczególności oringi muszą być poddawane cyklicznej konserwacji, ponieważ jeśli są uszkodzone, do środka będzie wciągane dodatkowe powietrze.

Innym sposobem na kontrolowanie, a nawet uniknięcie nierównomiernego przepływu proszku jest zmniejszenie ustawień ciśnienia powietrza w pistoletach i pompach transferowych, które są przeznaczone do przesyłania farby proszkowej.

Problemy w przepływie farby może powodować również wilgoć. Proszek jest higroskopijny, co oznacza, że będzie wchłaniał wilgoć z powietrza, a to spowoduje tworzenie się grudek, które z czasem zaczynają zatykać węże, pistolety i pompy. Zatem, jeśli możesz, kontroluj poziom wilgotności w miejscu aplikacji za pomocą systemu klimatyzacji − utrzymuj pomieszczenie suche i chłodne.

Właściwa konserwacja jest praktycznie jedynym sposobem na uniknięcie wszystkich tych problemów. Upewnij się więc, że sprawdzanie pomp i węży, zwłaszcza zużywających się części, znajduje się na liście codziennych czynności konserwacyjnych. Aby uniknąć popełnienia błędów przy czyszczeniu, warto wyrobić sobie nawyk odłączania od pomp przewodów powietrza. Jeśli bowiem proszek zostanie przypadkowo wdmuchnięty z powrotem do sterowników lub zaworów, żywotność sprzętu ulegnie skróceniu. Ponadto nigdy nie czyść wnętrza pompy jakimkolwiek narzędziem (np. szczotką) do czyszczenia metalu. Spowoduje to więcej szkody niż pożytku, tworząc małe wyżłobienia wewnątrz urządzenia, które będą punktem wyjścia do nierównomiernego przepływu proszku.

Węże

Przewody transportowe to po prostu węże, które przenoszą fluidyzowany proszek z pompy do pistoletu. Na przestrzeni lat węże były modyfikowane, aby lepiej działały. Obecnie są one często wykonane z przewodzącego tworzywa sztucznego, co zmniejsza ilość ładunków elektrostatycznych, które proszek może gromadzić podczas przemieszczania się przez przewody.

  • Konserwacja

Podobnie jak pompy, węże potrzebują stałej konserwacji. Wymagają one również czyszczenia podczas zmiany koloru, aby uniknąć zanieczyszczenia proszku. Pomiędzy zadaniami nie tylko węże, ale także pompy, pistolety i inne elementy powinny być czyszczone. Pamiętaj także, aby przeczyścić przewody przed rozpoczęciem pracy, bo wewnątrz mogą jeszcze znajdować się resztki proszku, które opadły na dno. Skieruj pistolet z dala od malowanego detalu, aż powietrze i proszek wyregulują się do płynnego przepływu.

Jeśli kiedykolwiek zajdzie potrzeba wymiany węża, zalecamy zakup tego zamiennika od producenta sprzętu, którego używasz. Czasami różne marki po prostu nie są kompatybilne.

  • Najczęstsze problemy

Długość − im dłuższy wąż, tym większe prawdopodobieństwo, że coś pójdzie nie tak, a także większa moc i ciśnienie potrzebne do zapewnienia równomiernego przepływu proszku. Jeśli to możliwe, węże powinny mieć maksymalną długość 7−8 metrów.

Zaciśnięte węże − w rzeczywistości dość łatwo jest „zdusić” przepływ proszku i powietrza w wężu. Może to być spowodowane zgięciem przewodu do punktu, w którym się załamuje, nadepnięciem na niego lub położeniem na nim sprzętu. Jest to szczególnie powszechne, gdy lakiernicy malują ręcznie; nadepnięcie lub przypadkowe zgięcie węża, np. gdy chcemy pomalować spód podłoża, może wyrządzić więcej szkód, niż nam się wydaje.

Ale co właściwie powoduje zwężony przepływ przez wąż? Po pierwsze „plucie” z pistoletu. Innym problemem są przepięcia. Najlepszym sposobem na uniknięcie tych problemów jest zachowanie świadomości przestrzennej podczas aplikacji: należy trzymać węże z dala od innych urządzeń.

Porady końcowe

Zazwyczaj, gdy pojawia się problem z pompami lub wężami, można zaobserwować skoki ciśnienia i wypluwanie proszku. Zdiagnozowanie problemu to prosta droga do jego eliminacji. Po pierwsze, należy sprawdzić, czy ustawienia podawania proszku i rozpylania są prawidłowe. Po drugie, upewnij się, że węże nie są załamane lub zwężone. Po trzecie, sprawdź, czy z pistoletu wydobywa się stały strumień farby i w razie potrzeby dostosuj stosunek proszku do powietrza. Po czwarte, sprawdź zużywające się części wewnątrz pompy. Jeśli nadal nie znalazłeś źródła problemu, być może trzeba skontaktować się z producentem.

I na sam koniec dwie wskazówki: konserwacja zapobiegawcza to podstawa. Niedopuszczenie do pojawienia się komplikacji jest najlepszą formą prewencji. Zawsze sprawdzaj pompę przed rozpoczęciem zmiany. Codzienna inspekcja może wydawać się stratą czasu, ale to naprawdę dobre rozwiązanie. Ogólnie rzecz biorąc, kontrolowanie pistoletów, pomp i węży nie zajmie dużo czasu, a lepiej jest znaleźć problem przed faktem niż po nim.

Poza tym, pilnuj odpowiedniego poziomu wilgotności w strefie malarni. Jeśli bowiem masz problem z wilgocią, a proszek zacznie się zbrylać w leju fluidyzacyjnym i dostanie się do węży, zacznie to utrudniać cyrkulację. Farba powinna zawsze swobodnie przepływać i prawidłowo fluidyzować w zbiorniku (więcej o tym, czemu służy fluidyzacja przeczytasz TU.