Trendy w kolorach malowania proszkowego

PRZEGLĄD NAJMODNIEJSZYCH KOLORÓW WYKORZYSTYWANYCH W MALOWANIU PROSZKOWYM

INSPIRACJE DLA KLIENTÓW, TRENDY KOLORYSTYCZNE W RÓŻNYCH BRANŻACH

Kolor często decyduje o zakupie danej rzeczy. To powszechnie stosowana praktyka. I wykorzystują ją producenci dóbr materialnych, aby zachęcić nas do wybrania właśnie konkretnego przedmiotu. Jednocześnie każdy z nas może inaczej odbierać barwy. Niemniej o pierwszym wrażeniu, czy się nam coś podoba, czy nie, decyduje właśnie wygląd powłoki lakierniczej, na który składa się w głównej mierze barwa. Kolory, jak niemal wszystko, podlegają również okresowym modom. I choć niezmiennie popularne są wszelkie odmiany bieli i czerni, to szukamy też „koloru”, bo dla wielu z nas te dwie achromatyczne barwy nie są uważane za kolor. I tu z pomocą przychodzą producenci farb i lakierów wskazując, który odcień w danym sezonie będzie, ich zdaniem, „rządził”.

Najbardziej znane są systemy oznaczania barw RAL i NCS. Paleta RAL powstała, by ustandaryzować opis kolorów stosowanych w handlu i przemyśle. Podstawowa paleta, czyli RAL Classic obejmuje „zaledwie” 215 kolorów. Nie jest to jednak jedyny system określania barw – warto pamiętać także o systemie RAL Design, w którym znajduje się 1688 kolorów. Natomiast NCS (Natural Color System), czyli system porządku barw opracowany przez szwedzki ośrodek Scandinavian Colour Institute (obecnie NCS Colour), oparty na percepcji koloru przez człowieka, zawiera aż 2050 barw. Do tego dochodzą specjalne kolory projektowane przez poszczególnych producentów farb. Nie sposób wymienić wszystkie odcienie, ale już widać, że można pogubić się w tym gąszczu różnych tonacji. Dlatego też designerzy kolorów, zwani trendsetterami, przychodzą nam z pomocą i sugerują, który kolor jest modny w danym roku lub sezonie.

Instytut PANTONE wyznacza trendy

Projektanci dóbr konsumenckich chyba najbardziej wyczekują ogłoszenia koloru roku przez instytut PANTONE, który prezentuje barwę zawsze w grudniu. I tak w 2024 roku świat ma opanować kolor pod nazwą 13-1023 Peach Fuzz. Ten wizualnie atrakcyjny i zachęcający kolor to brzoskwiniowy odcień, subtelnie umiejscowiony między różem a pomarańczą, ma nas inspirować do działania, jednocześnie wprowadzając spokój i harmonię.

Odkąd w 1999 r. instytut wprowadził pierwszy kolor roku PANTONE można dostrzec, jak wpływa on na rozwój produktów. Zauważalny jest też jego wpływ na decyzje zakupowe w niemal każdej branży i kraju na świecie. Kolor roku PANTONE, wyczekiwany przez wielu z niecierpliwością, zyskuje coraz większą popularność. Jego znaczenie jest odczuwalne w wielu dziedzinach. Najmocniej widać to w modzie, kosmetykach, wnętrzach, motoryzacji i wzornictwie przemysłowym. I choć duzi producenci farb proszkowych promują swoje kolory roku, to często mają w ofercie właśnie odcień wybrany przez instytut PANTONE. Z prostego powodu, klienci szukają produktów w tej barwie, więc dobrze jest mieć farbę proszkową w „najmodniejszym” kolorze.

Vision 2030 dla architektonicznych farb proszkowych

Sherwin-Williams, międzynarodowy producent farb i lakierów, wprowadził na rynek nie jeden kolor, a całą kolekcję pod nazwą Vision 2030 oferującą nowoczesny styl farb proszkowych Syntha Pulvin w 48 kolorach, w czterech inspirujących paletach kolorystycznych skoncentrowanych na wysokiej jakości produktach przeznaczonych na rynek architektoniczny.

Kolekcje inspirowane są nostalgią, wpływem technologii na duże miasta, naturą i poczuciem wspólnoty, a kolory zostały specjalnie zaprojektowane, aby wywoływać emocje, definiować globalne kultury i pobudzać wyobraźnię. Ponadto farby proszkowe są w pełni zgodne z kryteriami i standardami określonymi przez stowarzyszenia jakości GSB: Florida 3 i Qualicoat: Class 2.

Palety kolorów: Generation Past, Quantum City, Restore & Rewild i Hybrid Community są poparte ponad 155-letnim doświadczeniem firmy i opierają się na dogłębnej znajomości architektonicznych trendów kolorystycznych. Jako lider w dziedzinie sztuki i nauki o powłokach, Sherwin-Williams wierzy, że ta kolekcja łączy w sobie zarówno piękno, jak i funkcjonalność w efektowny, innowacyjny i ożywczy sposób.

Czy można dotknąć kolor?

Jednak Sherwin-Williams nie tylko zaprezentował trendy kolorystyczne dla branży architektonicznej, ale dział General Industrial Coatings opublikował swój piąty coroczny raport dotyczący prognoz trendów kolorystycznych pod nazwą „V: kolory, wykończenia, efekty ewoluujące i pojawiające się we wzornictwie przemysłowym”.

Raport obejmuje dokładną analizę prognoz, a także pojawiających się trendów, które będą miały wpływ na branżę wzornictwa przemysłowego w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat. Inspiracja dla nowej prognozy pochodzi z niezliczonych źródeł i obejmuje równowagę sztuki, nauki, historii i przyszłości w celu zidentyfikowania wpływowych czynników i wizualizacji przyszłych ścieżek kolorystycznych. Główną koncepcją, która ma odzwierciedlać dobór barw, jest autentyczność.

Najważniejsze spostrzeżenia z prognozy kolorystycznej obejmują:

  • wersety: od natury po kosmos, relacje odgrywają dużą rolę w kształtowaniu świata;
  • przestrzenie kolorów: dwadzieścia dwa kolory przełamują ewolucję trendów w sześciu różnych przestrzeniach kolorystycznych;
  • efekty, wykończenia i tekstury: materiały dotykowe oferują nowe sposoby łączenia się ze światem.

 

Kolory mają się przenikać, tworząc nietypowe zestawienia, zaskakując odbiorców dóbr konsumenckich nie tylko unikatową barwą, ale i teksturą. Patrząc na dany przedmiot mamy odczuć niepochamowaną chęć dotknięcia go i poczuć jak „smakuje” kolor. Ma on zachęcać do kontaktu i pobudzać nasze zmysły.